Assertiv kommunikation
Assertion handler i bund og grund om at kommunikere med respekt for dig selv og din modtager. Når du er assertiv, står du ved dine egne følelser og holdninger, men uden at overskride andres grænser, fordi du samtidig anerkender, at de har ret til at have deres følelser og holdninger. Også selvom du ikke nødvendigvis er enig.
Det handler altså om ikke at overskride dine egne grænser for at gøre den anden part glad, og samtidig ikke overskride deres grænser for at få din vilje. Men i stedet møde dem med åbenhed og nysgerrighed, så I forhåbentlig kan finde hinanden et sted på midten eller være enige om at være uenige.
Citat: Teknologisk institut
Hvem har ikke prøvet at give sin mening til kende og blive mødt med en reaktion man ikke havde forventet. Det kan enten være vrede, frustration og end også gråd.
Nogle reagerer på denne uventede reaktion med at kaste de modtagende følelser tilbage og man har starte en konflikt.
Reagere modtageren indadvendt og med stilhed, er det ikke nødvendigvis fordi de er enige, men de har bare startet en anden form for konflikt.
Da vores hverdag er så krævende i forhold til tempo og forandringer, har virksomhederne ikke tid til at alle få lov til at lave samme fejl for at lære. De har brug for at udfordringer og fejl vi møder i hverdagen, bliver inddraget i virksomheden som læring og formidlet til andre.
Det er ikke fordi der er nogen der skal hænges ud eller udstilles, men fordi vi skal udvikle os som samfund med en hastighed der er konstant stigende.
Dette skal vi gøre uden vi mister de enkelte menneske undervejs til stress og udbrændthed, og det første skridt på den vej, er ved at skabe rummet med den gode kommunikation og vidensdeling. Hvor det er okay at sige at man ikke forstår budskabet, eller at man ikke er enig omkring løsningen.
Det er her den assertive kommunikation kommer ind. Kommunikationen der kræver at du kan modtage informationer du ikke er enige i, med nysgerrighed og åbenhed, og bruge dem til muligvis at finde et kompromis.
Lær som det første at spørge ”Jeg forstår ikke ……. Hvad du mener … Hvor du vil hen med din argumentation… Hvad du forventer af mig” osv. Har du brug for at tage en dyb indånding inden du stille spørgsmålet, så bed om 2 min inden du svare.
Har du også en samtale du ville ønske du kunne gøre om?